ΕΙΡΗΝΗ - ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

ΕΙΡΗΝΗ - ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 

Το διαμάντι των αξιών



Γράψε ποιες αξίες θεωρείς πιο σημαντικές.....

Ποια αξία τοποθέτησες στο κέντρο; Γιατί τη θεωρείς πιο σημαντική;


Να θυμάσαι ότι το διαμάντι είναι ένα σχήμα που μπορεί να διαβαστεί από πολλές διαφορετικές πλευρές και όλες είναι το ίδιο σημαντικές.

Να το προσέχεις το διαμάντι σου. Αξίζει πολλά!




Αξία Ειρήνης!


1.  Παιχνίδι ενεργοποίησης: Χαιρετισμοί από διάφορες χώρες. 




2.  Γράφω στο χαρτάκι προβλήματα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον κόσμο....



3.  Μια ιστορία που θα σας εκπλήξει




Ειρήνη είναι............................................


4.  Ψάχνω τη χώρα της ειρήνης

-Φτάσαμε σε μια χώρα, όπου οι άνθρωποι ψάχνουν για φαγητό και νερό απεγνωσμένα. Υπάρχουν μικρές καλύβες  και ζημιές παντού. Οι άνθρωποι είναι απελπισμένοι και προσπαθούν να βρουν κάτι να φάνε και νερό να πιουν. Πολλή φτώχια και εξαθλίωση. Πολλοί άνθρωποι αρρωσταίνουν ή δεν έχουν δυνάμεις να κινηθούν από την πείνα.

 

-Συνεχίζουμε το ταξίδι μας. Σ’ αυτή τη χώρα οι άνθρωποι είναι πολύ οξύθυμοι. Λύνουν τις διαφορές τους με τσακωμούς και καβγάδες. Ο/Η καθένας/μια κοιτάζει μόνο το δικό του/της συμφέρον και το διεκδικεί με βίαιο τρόπο. Ο διάλογος είναι άγνωστη λέξη στη χώρα αυτή!

 

- Σ΄αυτή τη χώρα όλοι ζουν μόνοι τους. Αν κάνεις παρέα με άλλους/ες είναι επικίνδυνο. Όμως, κι όταν είναι μόνοι τους δεν

μπορούν να είναι ευτυχισμένοι γιατί απαγορεύεται το χαμόγελο και η θετική σκέψη. Οι άνθρωποι φοβούνται τους άλλους και είναι αρνητικοί με τον εαυτό τους.

 

- Σ΄αυτή τη χώρα συνέχεια γίνονται πολέμοι. Οι άνθρωποι ζουν φοβισμένοι και κλεισμένοι στο σπίτι. Είναι καχύποπτοι με όλους/ες. Φυλάνε προμήθειες γιατί φοβούνται ότι θα πεθάνουν απ΄την πείνα. Χάνουν συνέχεια δικούς τους ανθρώπους και είναι δυστυχισμένοι.

 

- Η χώρα αυτή είναι μοντέρνα, γεμάτη ουρανοξύστες και εφευρέσεις τελευταίας τεχνολογίας. Όμως οι άνθρωποι συνέχεια τρέχουν. Τρέχουν για να προλάβουν τις εργασίες τους, για να πάνε στο σχολείο, για να κάνουν τις δουλειές τους. Αγχώνονται γιατί θέλουν να τα προλάβουν όλα, αλλά και γιατί θέλουν πάντα να είναι καλύτεροι από τους άλλους.

 

- Ήρθαμε σε μια χώρα, όπου οι άνθρωποι ζουν μέσα στα σκουπίδια και τη ρύπανση. Είναι βρώμικα παντού, γι΄αυτό προτιμούν να κάθονται στο σπίτι τους, που είναι ο μόνος καθαρός χώρος. Συνηθίζουν να γράφουν στους τοίχους των σχολείων, να καταστρέφουν τα πάρκα και να τσακώνονται με το παραμικρό με τους/τις γείτονες/σσες.

 

- Φτάσαμε στην τελευταία χώρα, όπου υπάρχει παντού ειρήνη. Κάποια πράγματα οι άνθρωποι τα κάνουν μόνοι τους, κάποια με άλλους. Πηγαίνουν στην εργασία τους οι μεγάλοι, τα παιδιά στο σχολείο. Οι άνθρωποι νιώθουν ήρεμοι και ευτυχισμένοι. Δεν αφήνουν τίποτα να χαλάσει την ηρεμία τους! Όλα τα βλέπουν θετικά και ανυπομονούν για το μέλλον. Υπάρχουν νόμοι που τους προστατεύουν από τη βία και την κακομεταχείριση. Συζητούν, παίζουν, χορεύουν, χαμογελούν, συνεργάζονται, συγχωρούν. Λύνουν τις διαφορές τους, πάντα με διάλογο. Σ’ αυτή τη χώρα απαγορεύονται τα όπλα. Αγαπούν και φροντίζουν τον εαυτό τους. Σέβονται τους συνανθρώπους τους και το περιβάλλον που ζουν.


5. Ας φτιάξουμε την ειρήνη μας


Οι μαθητές/τριες χωρίζονται τυχαία σε ομάδες. Παίρνουν κάρτες με τα σύμβολα της ειρήνης και όποια παιδιά έχουν το ίδιο σύμβολο γίνονται μια ομάδα. 


-      Πώς νιώθουν οι άνθρωποι;

-      Πώς περνούν τη μέρα τους (μικροί και μεγάλοι);

-      Ποια είναι τα χόμπυ τους;

-      Πώς είναι το περιβάλλον;

-      Πώς λύνουν τις διαφορές τους;

-      Τι νόμους έχουν;

 
















6. Ο ήλιος της ειρήνης



Τι μάθαμε;

Δίνεται στα παιδιά ο ήλιος  της ειρήνης. Στον κύκλο η λέξη ειρήνη, στις ακτίνες:

-      Είναι...

-      Μοιάζει με...

-      Αποτελείται...

-      Ξεκινά...

-      Απαιτεί...

-      Προσφέρει...

-      Αποφεύγει...

-       


7.  Χαλάρωση-Kλείσιμο


Τα παιδιά κάθονται χαλαρωμένα στο κάθισμά τους. Κλείνουν τα μάτια και ζητείται απόλυτη ησυχία για λίγα λεπτά. Αφήνουν τη σκέψη τους να τρέξει σε όλο τους το σώμα ξεκινώντας από το κεφάλι. Έπειτα σφίγγουν για λίγο τους ώμους τους και τους χαλαρώνουν στη συνέχεια. Το ίδιο κάνουν με τα δάκτυλα των χεριών (γροθιές) και των ποδιών.

Αρχίζει να παίζει απαλή  μουσική κατά την  αργή αφήγηση  του ταξιδιού ενός κύκνου.

(Επισημαίνουμε τα οφέλη της άσκησης μόνο αν διατηρηθεί η ησυχία και πραγματοποιηθεί στη φαντασία το νοητό ταξίδι).

«Είναι ένας μεγάλος, όμορφος κύκνος με απαλό, άσπρο χνούδι και πολύ μεγάλα φτερά. Είναι τόσο μεγάλος, που μπορεί να μας πάρει όλους στη ράχη του. Ανεβαίνουμε και καθόμαστε, ο ένας πίσω από τον άλλο. Σηκώνεται, ανοίγοντας τα μεγάλα φτερά του και ανεβαίνουμε σιγά σιγά, αφήνοντας το σχολείο. Από ψηλά, η πόλη μοιάζει σαν ένα τέλειο παιδικό παιχνίδι. Κτίρια, δρόμοι, αυτοκίνητα, άνθρωποι μένουν πίσω μας καθώς ο κύκνος μας, περνάει πάνω από ένα μεγάλο ύψωμα. Δασάκια, άσπρα σπιτάκια, διάσπαρτα πολύχρωμα λουλούδια, άνθρωποι που ασχολούνταν με τις καλλιέργειές τους… Μια εικόνα χωρίς ήχο, μια απίθανη σιωπή! Μικρά σύννεφα χορεύουν πάνω και γύρω μας στην απεραντοσύνη του ουρανού. Χαλαρώνουμε, βυθίζοντας τα δάκτυλά μας στο πλούσιο χνούδι του κύκνου. Τα σκουρόχρωμα νερά μιας κυκλικής λίμνης περνάνε τώρα από κάτω μας. Ακούγονται οι φωνούλες διαφόρων μικρών και μεγάλων πουλιών που ζούνε μέσα στις καλαμιές και τους θάμνους. Δύο άνθρωποι μέσα σε μια παλιά ξύλινη βάρκα, μαζεύουν τα δίχτυα τους. Υπάρχει ένα μικρό χωριό στη μια άκρη της λίμνης. Στην πλατεία του χωριού παίζει μια ομάδα παιδιών με μια μικρή κόκκινη μπάλα. Μόλις που ακούγονται οι φωνές και τα γέλια τους. Ένα καταπράσινο δάσος αρχίζει να φαίνεται τώρα κάτω από τα πόδια μας. Ο κύκνος χαμηλώνει τόσο πολύ, που νιώθουμε το δροσερό-γεμάτο οξυγόνο- αεράκι του δάσους να χαϊδεύει τα σώματά μας. Πόση ζωή να κρύβει μέσα του το πυκνό αυτό δάσος με τα ψηλά του δέντρα!! Νιώθουμε τη ζωή αυτή, παίρνοντας μια βαθιά ανάσα…Και το μεγάλο πουλί, βγαίνοντας πια από το δάσος, πλησιάζει και πάλι την πόλη, τις γειτονιές της και το σχολείο μας. Κατεβαίνει στην αίθουσά μας, γονατίζει, μας αφήνει απαλά, μας αποχαιρετά μ’ ένα κοίταγμα και σηκώνεται πάλι στον αέρα για να γίνει πολύ γρήγορα ένα μικρό άσπρο 

σημαδάκι στον ουρανό. Παίρνουμε μια βαθιά αναπνοή και ανοίγουμε τα τα μάτια μας ευτυχισμένοι, χαρούμενοι, γαλήνιοι και ειρηνικοί.                                                                                              

(Βασισμένο σε κείμενο του Κ.Π. Πυξίδα από το πρόγραμμα ‘ Το σπίτι των παιδιών).

























*



  Ψ8. Ψάξε, βρες και άκουσε τραγούδια που σε ηρεμούν ή άκουσε αυτά:

https://www.youtube.com/watch?v=pAs0Z9POww&ab_channel=Relax

 

https://www.youtube.com/watch?v=hlWiI4xVXKY&ab_channel=SoothingRelaxation


*    Παίξε ένα παιχνίδι που σε ηρεμεί.



*    Σκεφτόμαστε και γράφουμε ήρωες της ειρήνης

 

(Μπορείς για παράδειγμα να σκεφτείς και ήρωες στην καθημερινή ζωή, που αγωνίζονται για όλους/ες μας).

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

*    Δες και το φιλμάκι: Η Ειρήνη, η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα: https://www.youtube.com/watch?v=WQJhuAfVTqo

 

 

*    Τι μπορεί να βοηθήσει ένα άτομο να νιώσει μέσα του ειρήνη; Ζωγράφισε ή γράψε τις σκέψεις σου στο ανθρωπάκι της ειρήνης.

Κρέμασε το ανθρωπάκι στο δωμάτιό σου!
































































·        Το κεφάλι  κοιτάει πάλι μπροστά και τα χέρια ανοίγουν, ψηλά και ανοίγουν πάλι.

·        Το κεφάλι μπροστά και τα χέρια ψηλά και μετά μπροστά, ψηλά και μετά μπροστά.









Με αφορμή αυτές τις λυπηρές εικόνες φανταστήκαμε διάφορες όμορφες εικόνες που μπορούμε να δώσουμε στις μορφές των καπνών. Το κάθε παιδί διάλεξε την εικόνα που ήθελε και έδωσε την δική του εκδοχή.


τραγούδι του Μ. Θεοδωράκη ΕΙΡΗΝΗ  https://www.youtube.com/watch?v=flClHhPcaPo


παραμύθι του Ευγ. Τριβιζά  “Η Φάλαινα που τρώει τον Πόλεμο”

μουσικό παιχνίδι “Πόλεμος και Ειρήνη”


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαχείριση Συμπεριφοράς Μαθητών

1η Απριλίου 1955-59